Fysiotherapie bij heup artrose (coxartrose)

Plan een afspraak in bij Roelfsema Fysiotherapie om door één van de deskundige fysiotherapeuten geholpen te worden bij heup artrose

Over heup artrose

Het heupgewricht bestaat uit de botdelen van het dijbeen en van de kom van het bekken. Hiertussen zit aan beide kanten een kraakbeenlaag die ervoor zorgt dat de botdelen soepel en pijnloos over elkaar kunnen bewegen. Bij artrose is het kraakbeen aangedaan. Het kraakbeen wordt onregelmatig en kan zelfs uiteindelijk helemaal verdwijnen. Dan bewegen de botdelen over elkaar heen zonder kraakbeenlaag, dit kan zorgen voor stijfheid, bewegingsbeperkingen en pijn. Ook kunnen er uiteindelijk standsveranderingen plaatsvinden in het lichaam vanwege artrose.

Artrose valt voor een deel onder het kopje verouderingsproces. Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van het kraakbeen af samen met de hoeveelheid synoviale vloeistof in het gewricht. Niet bij iedereen hoeft dit voor problemen te zorgen. Echter wanneer de afname zo groot is, kan dit voor problemen gaan zorgen in het gewricht. De meest voorkomende klachten zijn de startstijfheid van de heup en pijn tijdens het bewegen van de heup. Dit kan grote gevolgen hebben voor uw dagelijks leven. Het bewegen kan moeizamer gaan, u kunt dit merken bij het doen van alledaagse dingen. Daarnaast kunt u merken dat (lange) afstanden steeds lastiger worden.

Roelfsema fysiotherapie Den Haag

De rol van een fysiotherapeut bij heup artrose

Om een operatie te voorkomen of uit te stellen is het belangrijk om te blijven bewegen. Uw fysiotherapeut kan u helpen met het bewegen weer op te pakken en weer vertrouwen te krijgen in uw eigen lichaam. Er wordt gewerkt aan mobiliteit, spierkracht en coördinatie. Met als doel het leren onder controle krijgen van de symptomen en het optimaliseren van de gezondheid van de heupen. Beweging is goed voor het gewricht en zorg ervoor dat het synoviaal vloeistof door het gewricht verdeeld wordt. Het is wel belangrijk bij het bewegen dat er niet te veel druk komt te staan op de heupen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zwemmen of fietsen. Hierbij ben je aan het bewegen zonder druk te zetten op de gewrichten. Als u wel van belaste activiteiten wil doen. Is het goed om te kijken hoe u de activiteiten kan indelen dat de heupen niet te veel overbelast worden. Dit kunt u bespreken met uw fysiotherapeut, dan kan samen gekeken worden naar oplossingen/mogelijkheden.