Schouderpijn na het slapen

Heeft u vaak last van uw schouder na het slapen? Gaat dit soms zelfs gepaard met nekpijn of uitstralende pijn in de bovenarm? Dit is een veelvoorkomende klacht die meestal goed te behandelen is. Wel is het belangrijk om de oorzaak van de schouderpijn te achterhalen.

Oorzaken schouderpijn na het slapen

De oorzaken van schouderpijn na het slapen zijn divers. De mogelijke oorzaken zijn:

• Verkeerde slaaphouding
  • Een verouderd kussen of matras
  • Lichamelijke verstoringen als een pijnlijke spier en/of pees van de rotator cuff
  • Verstoorde beweeglijkheid van het gewricht van de schouder
  • Slijmbeursontsteking
  • Artrose
  • Neuralgische amyotrofie
schouderklachten

Wat kan ik zelf doen om schouderpijn na het slapen te verlichten?

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om schouderpijn na het slapen te verlichten of zelfs te voorkomen. Als u merkt dat liggen op de pijnlijke schouder moeilijk gaat en alleen maar zorgt voor meer pijn, dan is liggen op de rug een goed alternatief (eventueel met een dun, opgerold handdoekje onder de schouder). Ook is het raadzaam om na te gaan of uw matras en kussen nog voldoen aan uw slaapbehoefte. Advies over een voor u geschikt matras of kussen is vaak lastig omdat dit heel sterk afhangt van persoonlijke voorkeur. Wel is het goed om te bedenken of u houdt van een hard matras of een zacht matras, een plat kussen, een hoger kussen of een kussen met een specifieke nekondersteuning. Een goede nachtrust is zeer belangrijk bij het voorkomen of verhelpen van pijn in het algemeen, dus ook van schouderpijn en nekpijn.

De behandeling van schouderpijn na het slapen

De behandeling van schouderpijn na het slapen richt zich met name op het verhelpen van de fysieke verstoringen rondom de schouder. Als de pijn lijkt te komen uit één van de rotator cuff spieren (meestal de supraspinatus) zal hier gericht een oefen- en herstelprogramma voor worden gemaakt. Eerst zal de nadruk liggen op het verminderen van de pijn en vervolgens zal er worden gewerkt aan het versterken van de pijnlijke regio.

Als de pijn lijkt te komen uit een verstoorde beweeglijkheid van het gewricht (vaak door een stijf gedeelte van het schouderkapsel) zal er in eerste instantie met manuele mobilisaties worden behandeld om de schouderpijn af te laten nemen en vervolgens de stijfheid af te laten nemen (en dus de beweeglijkheid te vergroten). Ook in deze behandeling zal er na verloop van tijd ook worden gewerkt aan het versterken van de pijnlijke regio.