Fysiotherapie bij schouder artrose (omartrose)

Artrose in de schouder begint vaak met stijfheid en/of pijn bij het bewegen. Deze pijn wordt erger bij het zwaar belasten of het langere tijd belasten van de schouder. Soms kunt u ook pijn ervaren tijdens het slapen, vaak is op de schouder liggen niet prettig en kan je hierdoor wakker worden. Ook kan de schouder een schurend of krakend geluid geven wanneer u de schouder beweegt. In het begin wisselen de klachten zich vaak af met periodes van meer pijn en periodes van minder pijn. Roelfsema Fysiotherapie kan u helpen bij deze klachten.

Artrose in de schouder heeft invloed op uw dagelijks leven

Wanneer de klachten opspelen en uw schouder stijf en pijnlijk is, kan het invloed hebben op uw dagelijkse leven. Sommige activiteiten zoals haren kammen en een jas aandoen kunnen pijnlijk zijn. Ook kan het uitvoeren van werk of sport moeizamer gaan. Naast stijfheid en pijn kan ook de kracht in de arm afnemen. Vaak gaat het om bewegingen boven schouderhoogte die het meest provocerend zijn.

De diagnose wordt vaak in het ziekenhuis gesteld. Een arts luistert naar uw klachten en doet een lichamelijk onderzoek. Hieruit is vaak al een diagnose te stellen. Soms worden er röntgenfoto’s gemaakt om deze diagnose te bevestigen. Vaak raadt een arts bij klachten aan om naar een fysiotherapeut te gaan.

Rene Roelfsema fysiotherapeut

Hoe kan de fysiotherapeut u helpen?

Een fysiotherapeut kunt u helpen bij het (weer) in beweging komen, het onder controle krijgen van de symptomen en het terugkrijgen van vertrouwen in uw eigen lichaam. Er wordt gewerkt aan mobiliteit, spierkracht en coördinatie om uw schouder gewricht in zo’n goed mogelijke gezondheid te krijgen/houden.
Bij artrose is het belangrijk om in beweging te blijven. Doet u dat niet wordt de schouder steeds stijver en pijnlijker en zal het bewegen ook steeds moeizamer gaan. Bewegen is goed, maar let wel op de hoeveelheid kracht die u op het schoudergewricht zet. Til niet te zwaar, trek of duw geen zware voorwerpen en maak niet te vaak dezelfde beweging achter elkaar. Werk niet te vaak boven schouderhoogte, dit geeft meer druk op het schoudergewricht dan werkzaamheden onder schouderhoogte.

Wanneer u vragen heeft over bewegen of het u zelfstandig niet lukt om (weer) in beweging te komen is het verstandig om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Hij/zij kan u tips geven, uw vragen omtrent artrose en bewegen beantwoorden en kunt ook samen met u werken aan het weer in beweging komen. De behandelingen zullen vooral plaatsvinden in de oefenruimte. Er wordt gewerkt aan de mobiliteit, spierkracht en coördinatie van het schoudergewricht en de spieren rondom. Vaak zal u ook oefeningen mee krijgen voor thuis om het resultaat te optimaliseren.