Fysiotherapie bij artrose

Bent u op zoek naar een fysiotherapeut die u kunt helpen bij artrose. Maak een afspraak bij Roelfsema Fysiotherapie

Wat is artrose

Kort gezegd is artrose een verandering van het kraakbeen in het gewricht. Tussen twee botdelen zit vaak kraakbeen, dit is glad van aard en zorgt ervoor dat de twee botstukken goed over elkaar kunnen bewegen. Het gewricht kan zich dan in alle richtingen bewegen en dit gebeurt pijnvrij. Wanneer artrose ontstaat wordt die gladde oppervlakte (kraakbeen) onregelmatiger en is dus niet meer glad van aard. Daarnaast vermindert de hoeveelheid synoviale gewrichtsvloeistof. Wat ervoor zorgt dat bewegingen die u dan maakt pijnlijk kunnen zijn en soms verstoord worden. Onderzoek toont aan dat niet alleen het kraakbeen, maar ook andere structuren in en rondom het gewricht, zoals het subchondrale bot, het gewrichtskapsel en weke delen zoals banden, spieren en de synoviale membraan, bij artrose betrokken zijn.

schouderklachten

Klachten bij artrose

Artrose komt het vaakst voor in de heupen, knieën, polsen en duimen. Artrose kan echter overal voorkomen, zo ook in de schouder of de rug. Het bewegen gaat moeizamer en is soms erg pijnlijk. Ook kan het gewricht gaan kraken, een bewegingsbeperking ontwikkelen en kan het standsveranderingen krijgen. Artrose blijft over het algemeen meestal in een of enkele gewrichten.

Te lang in eenzelfde houding zorgt bij veel mensen met artrose voor flinke stijfheid. De stijfheid is het ergst in de ochtend met uit bed komen. De stijfheid gaat weg wanneer u weer even aan het bewegen bent. Als u gedurende de dag ook lang in een positie blijft zitten, kunt u wat stijf worden als u weer gaat bewegen. Met die stijfheid gaat pijn vaak gepaard. De klachten komen bij de meeste mensen in periodes. De ene periode is erger dan de ander. Als de klachten heel erg op komen spelen, kunt u last krijgen van flinke stijfheid, maar ook lichte zwelling in het gewricht. En het gewricht kan warm aanvoelen. Op dat moment is er een ontsteking aanwezig door irritatie in het gewricht.

Behandeling fysiotherapie bij artrose

Volledige genezing van artrose is er jammer genoeg nog niet. Aan de andere kant komt artrose steeds vaker voor, vooral bij relatief jonge mensen. Een kunstgewricht gaat maar een bepaald tijd mee en wordt eigenlijk bij jonge mensen om deze reden niet vaak uitgevoerd. Dat er nog geen genezing mogelijk is betekent niet dat u niet kunt werken om de klachten zo min mogelijk te houden, de periodes van pijnklachten te verkorten en zo een operatie uit te stellen. Daarnaast is niet elk gewricht te vervangen en dan is een niet-operatieve behandeling de enige optie.

Een van de belangrijkste dingen bij artrose is het blijven bewegen. Wanneer je minder gaat bewegen worden de gewrichten steeds stijver en pijnlijker. Daarnaast kan atrofie van de omliggende spieren een gevolg zijn van het steeds minder bewegen. Ook dit zal de stijfheid en pijnklachten negatief beïnvloeden.

Wanneer het u niet lukt om zelfstandig in beweging te komen, u niet zo goed weet wat u moet doen of het gewoon fijn vindt om onder begeleiding te trainingen kan dat met een fysiotherapeut. Hij/zij werkt dan vooral met u in de oefenzaal aan de beweeglijkheid van het gewricht, de spierkracht en spieruithoudingsvermogen.

Wanneer de pijn niet dragelijk wordt en uw dagelijks leven beïnvloed, kan bij sommige gewrichten en gevallen worden gekozen voor een vervanging van het gewricht. Het gewricht wordt vervangen door materiaal dat gemiddeld 15 jaar mee gaat. Een vervanging zorgt vaak voor directe pijnvermindering en kan na revalidatie ervoor zorgen dat u weer kan bewegen als voorheen. Ook bij een totale vervanging is het verstandig om naderhand contact op te nemen met een fysiotherapeut. Hij/zij kan u helpen met het weer in beweging komen na de operatie. Uiteindelijk kunt u met de fysio door het trainen van de mobiliteit, spierkracht en coördinatie de doelen bereiken die u samen met de fysiotherapeut vooraf heeft opgesteld.